Do záveru minulého roka poslalo Audi na trh svojho reprezentanta vo vyššej strednej triede vmodernizovanej podobe. Cielené zásahy aktualizovali jeho exteriér, rozkošatili výbavu a zhospodárnili repertoár osvedčených pohonných jednotiek.
Ba udiala sa aj interesantná zmena na poste benzínového šesťvalca. Novovyvinutý agregát 3,0 T FSI vybavený priamym vstrekovaním paliva prekvapivo neprepĺňa dúchadlo poháňané výfukovými plynmi, ale mechanicky spriahnutý kompresor. A práve takto motorizovanú A6 sme podrobili redakčnému testu.
Zopár osvedčených nápadov
To, čo facelifting vykonal s exteriérom Audi A6, si dovolíme charakterizovať ako povzbudivú retuš. Tých 15 mm, o ktoré narástlo do dĺžky, a ďalších päť rozširujúcich však nehrá rolu.
V motorizme rozhľadenejší pozorovateľ ako prvé zaregistruje síce tvarovo pôvodné svetlomety, avšak dotvorené spodnými priamočiarymi lištami, zloženými zo šestice svietiacich diód. Môžete ich mať, no len v kombinácii so xenónmi, a teda za príplatok.
Ďalšie pátranie po zmenách odhalí prepracovaný predný nárazník s väčšími otvormi náporového chladenia. Nie náhodou pripomína ten na Audi A4. Redefinícia pokračuje zadným nárazníkom s imitáciou difúzora a koncovými svetlami ešte hojnejšie vyšperkovanými LED. Podľa ich vonkajšieho obrysu sme si však už zvykli identifikovať Audi A4.
Po novom už budeme spoločne hádať. Aspoň vidíte, ako dizajnéri ťažko odolávajú pokušeniu aspoň raz zopakovať vlastné dobré nápady. No nech sa páči. Iná je už otázka, či zo žriedla dobrých nápadov pochádza aj idea pripodobniť väčší model menšiemu...
Ľahká evolúcia
Ak za volant faceliftovaného Audi A6 zasadne hoc aj majiteľ staršieho modelu, na prvý pohľad veľa nového nezaregistruje. Je to staré známe – v minulosti už neraz vysoko hodnotené pracovisko vodiča. Za povšimnutie stojí balík S-line s trojramenným multifunkčným športovým volantom a so športovými prednými sedadlami s vysúvateľnými sedákmi, taktiež obšitými hladkou kožou. Dojem umocňuje atraktívne prešívanie.
Aj dosiaľ uznávaný informačný systém MMI, vďaka svojej intuitívnej štruktúre, dostal nový displej s prepracovanejšou grafikou a výkonnejšiu navigáciu 40 GB pevným diskom. Priestorovými pomermi na zadných sedadlách A6 drží krok s konkurenciou, hoci modernizácia ich nijako nepoznačila. Aj batožinový priestor patrí vo vyššej strednej triede k tým najobjemnejším.
Pán motor
Nový šesťvalcový trojliter boduje kombináciou priameho vstrekovania benzínu a prepĺňania jediným mechanickým kompresorom. Teoretickým výsledkom by mal byť okamžitý nárast ťahu už od samotného spodku.
A čo hovorí prax? Voľnobežné otáčky pradú zamatovo mäkké silencium. Keď len veľmi zľahka pošteklíte pedál akcelerátora, Audi A6 sa plynule rozbieha. Ak čo i len o odtieň viac pritlačíte, šestka ako nakopnutá vystrelí a vy zrejme budete previnilo civieť na páku tiptronicu v presvedčení, že ste omylom zvolili športový režim. Nič také.
Športovec je nadšený, váhavejší strelec opäť skúša rozbeh bez kopnutia, ale to chce naozaj cit v chodidle. Poďme ďalej. V bežnom prevádzkovom režime prevodovka ľahkú nohu na plyne rozozná, zaradí čo najvyšší stupeň a necháva otáčky klesnúť pod 2 000.
Ak zľahka pritlačíte na akcelerátor, nepreradí, motor si poradí a zrýchľuje. Pritlačíte viac, pocítite razantnejší záber. Domnievate sa, že prevodovka odradila. Otáčky však neklesli, naopak poskočili po zaúradovaní kompresora. Ďalší pokus. Pravačka nastúpi razantnejšie, prevodovka odradí kompresor, zaberie a Audi dravo vyrazí.
- Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBV, EDS, ASR, ESP, šesť airbagov, elektromechanická parkovačka, dvojzónová klimatizácia, imobilizér, aktívne opierky hlavy vpredu, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá so smerovkami LED, Servotronic, determálne okná, dažďový senzor, denné stretávačky, audiosústava s CD a MP3 + 10 reproduktorov, výškovo nastaviteľné predné sedadlá, volant a radiaca páka v koži, predné hmlovky, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, zvýšený objem palivovej nádrže (80 l)...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Bočné airbagy vzadu, palubný počítač, adaptívny tempomat, parkovací systém, Audi side assist, Audi lane assist, navigačné systémy, športový podvozok, športový volant, športové sedadlá, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, kožené poťahy, vyhrievané sedadlá, elektricky ovládané strešné okno, xenónové svetlomety s ostrekovačmi, brzdové svetlá LED, lyžiarsky tunel, servootváranie dverí, automatické otváranie veka batožinového priestoru, bezkľúčový systém, prídavné kúrenie, 18- až 20-palcové disky kolies z ľahkých zliatin...
S plným plynom je to už o tlaku do sedadla a peknom športovom echu. Stovka za 6,2 sekundy potvrdzuje dojmy. Nie je to motor pre každého. Ostré nástupy si niekto zamiluje a iný si na ne zvykať možno ani nebude chcieť. Ale taký výhodný pomer temperamentu a spotreby vám sotva poskytne iný súčasný porovnateľný benzínový šesťvalec.
Jazdu v hraniciach rýchlostných limitov a v zmiešaných podmienkach palubný počítač odmenil výslednou priemernou spotrebou rovných 11 litrov na 100 km. Fakt solídny rezultát. Participujú na ňom aj ďalšie modernizačné prvky. Napríklad nový alternátor pri brzdení funguje ako generátor elektrickej energie, čerpadlo Servotronicu beží, len keď je to nevyhnutné.
Tichší podvozok
Podvozok modernizovanej Audiny dostal nové predné tlmiče s väčším priemerom a upravené pružiny. Napriek tomu si testovaný exemplár so základným zimným obutím formátu 225/50 R17 zachováva už známu tvrdšiu charakteristiku.
Skrátka, doma je na dobrej asfaltke, no na nekvalitnej vozovke, akých je na Slovensku požehnane, kolesá horšie držia stopu a pasažieri len čiastočne zaťaženého vozu registrujú nižší komfort pruženia. No hluk od kolies A6 tlmí ešte účinnejšie ako pred modernizáciou.
A tak môžete nadobudnúť subjektívny pocit, že aj lepšie peruje. Aj tak náročnejším zákazníkom odporúčame doplatiť si adaptívne pneumatické pruženie.
K motoru 3,0 T FSI štandardne montovaný pohon štyroch kolies sa stará, že A6 kraľuje na mokrých a zasnežených cestách. Pri pokojnom prejazde zákrut sa správa takmer neutrálne, temperamentní piloti v ostrejších oblúkoch už zápasia s ťažším predkom a tým aj s vrodenou nedotáčavosťou. Zato riadenie s prepracovaným posilňovačom Servotronic je po modernizácii o poznanie tuhšie, priamejšie a informatívnejšie.
Rozumná investícia
Audi A6 po modernizácii dostalo atraktívnejší vzhľad, ktorý ho však tak trochu paradoxne pripodobnil menšiemu Audi A4. K tomu modelu, ktorý po generačnej výmene nadobudol priestorový komfort už porovnateľný s Audi A6 a jeho podvozok s optimálnejším rozložením hmotnosti je neutrálnejší.
Nuž bratovražedný boj môže pokračovať. Na druhej strane pripomíname, že „ášestku“ v súboji s večnými nemeckými súpermi (BMW 5, Mercedes-Benz E) vracia do hry predovšetkým aktualizovaná úroveň výbavy a v jej rámci už aj také technické vymoženosti, ako sú modernejšia navigácia, vzduchové pruženie s adaptívnymi tlmičmi, pneumatiky run-flat, Audi side assist (systém strážiaci mŕtve uhly vonkajších zrkadiel) či Audi lane assist (varuje pred nechceným opustením jazdného pruhu).
A parkovací systém v tej najvyššej úrovni už využíva aj služby zadnej kamery. To sú však položky, ktoré si zákazník, ak ich chce, musí priplatiť.
Pre potenciálnych záujemcov, ktorí si potrpia na výkonné šesťvalce a vznetovým závidia len ich nízku spotrebu, inak ich nemusia, bude Audi A6 po faceliftingu silným magnetom práve vo verzii 3,0 T FSI. Je to avantgardný agregát, ktorým (zatiaľ) žiadne iné Audi nedisponuje.
Spája vysoký výkon s pružnosťou turbodiesela, pritom stláča priemernú spotrebu na predsa len porovnateľnejšiu úroveň s naftovými agregátmi podobnej kubatúry. Pritom na rozdiel od nich má nielen navonok, ale aj v interiéri podstatne kultivovanejší akustický prejav.
Pre spotrebiteľa, ktorý v štruktúre vlastností auta favorizuje práve špičkový zážihový šesťvalec, bude cena tejto verzie rozumnou investíciou.